Josef Špaček strhnul svým podáním Dvořákova houslového koncertu

28. 9. 2021

"Josef Špaček zná Houslový koncert a moll, op. 53, B. 108 Antonína Dvořáka dokonale, má jej nejen v ruce a hlavě, ale především v srdci. Strhnul svým projevem všechny hráče, není zase tak časté, aby posluchači byli svědky takového porozumění a přátelské komunikace mezi sólistou a orchestrem. Bylo vidět a hlavně slyšet, že hráči s českým houslistou si sedli lidsky i po muzikantské stránce. Akademie sv. Martina v polích hraje bez dirigenta, vedoucí role se ujímá buď první houslista, nebo sólista. Josef Špaček byl tedy i v této dvojjediné roli, musel se soustředit jak na svůj výkon, tak dávat nástupy orchestru. Od první chvíle rozehrál své Guarneri del Gesù z roku 1732 s absolutní technickou jistotou, která dovoluje luxus nadhledu a vzbuzuje zdání snadnosti. Byl to příval hudební krásy a energie, která se přelévala od sólisty k orchestru a zpět do publika. Josef Špaček hrál virtuózně, a přitom přirozeně, lehce, v jeho výkonu nebyl ani náznak jakéhokoli předvádění se. Prostě čistá radost ze společného muzicírování. Mnozí věhlasní světoví houslisté by si měli poslechnout, jak interpretovat Dvořáka! Jedinečně vyhrané melodické oblouky, vřelá a promyšlená dynamika, zpěvnost, bohatý zvuk plný barev, hravá rubata... Josef Špaček zná Dvořákův koncert do poslední noty, do poslední skladatelovy poznámky. Jeho Dvořák je plný energie a mladistvého entuziasmu, ovšem i zkušenosti a technické i výrazové jistoty. Špačkovo pojetí ctí skladatele, zároveň je plné jeho rukopisu – zpěvnosti volné věty či energickému tempu a akcentaci ve finálové větě těžko odolat. Neodolali mu ani hráči anglického orchestru – byli vynikajícími partnery a interprety díla, které tak často nehrají. Uchvátili jemností i leskem svých smyčců, dokonalostí dechů, přesně vyváženou dynamikou a také bezvýhradným sepětím se sólistou. Nestává se často, aby publikum po posledním taktu tak spontánně a s výkřiky bravo projevilo své nadšení. Po tomto provedení Dvořáka tomu tak bylo."

Alena Sojková, KlasikaPlus, https://klasikaplus.cz/reflexe-2/item/5851-josef-spacek-s-akademii-sv-martina-v-polich-oslnili-publikum

archiv

Marek Kozák oživuje tři zapomenuté české klavírní koncerty

8. 3. 2024
Album Zapomenuté české klavírní koncerty je výsledkem dlouholetého bádání a objevování klavíristy Marka Kozáka, který se zajímá o méně známé skladby české klavírní literatury.

Orchestrální i komorní B. Martinů v podání Josefa Špačka a Mirka Sekery

20. 11. 2023
Bohuslav Martinů – Koncert pro housle, klavír a orchestr, Houslová sonáta č. 3, Pět krátkých skladeb / Špaček, Sekera, SOČR, Popelka

Nové album Belly Adamove "domov je tam"

28. 8. 2023
Nové album Belly Adamové přináší netradiční pojetí, v němž se volně prolínají písně Pavla Haase, Benjamina Brittena, Gustava Mahlera a Modesta Petroviče Musorgského, jež jsou organicky prokládány improvizacemi na vybrané básně.

Bella Adamova se podílela za zhudebnění silného válečného příběhu

27. 1. 2023
Bella Adamova se podílí na unikátním mezinárodním hudebním projektu.